Loyaliteit 2015

Wat heeft 2015 u gebracht? Zijn alle marketingplannen verwezenlijkt en alle kansen gegrepen? Deze vraag zal iedere marketeer voor zichzelf moeten beantwoorden. Maar het is ook tijd om vooruit te kijken. Wat zal 2016 de (loyalty) marketeer brengen? Crowdtwist geeft ons tien voorspellingen over wat belangrijk gaat worden én belangrijk zal blijven op het gebied van loyaliteit in 2016.

Draagbare technologie
De verwachting is dat draagbare technologie (armbanden, horloges en dergelijke apparaten) belangrijk wordt. Consumenten kunnen sneller en beter op de hoogte blijven, communicatie wordt nog eenvoudiger. Bedrijven kunnen hier op inspelen door de juiste content aan te bieden en daarnaast ook gebruik maken van een grote hoeveelheid extra data over de consument die beschikbaar wordt door deze technologie.

Het betrekken van klanten
Consumenten verwachten steeds meer erkenning voor hun betrokkenheid. Dit geldt ook voor sociale interactie met merken of bedrijven. Wanneer het goed wordt toegepast heeft het betrekken van klanten grote impact op de loyaliteit en dit blijft dan ook een speerpunt in 2016.

Mobiele loyaliteitsprogramma’s
Mobiele loyaliteit wordt steeds belangrijker. Niet alleen kunnen consumenten beter, sneller en interactiever bereikt worden, ook blijkt uit onderzoek dat 90% van de consumenten die aan mobiele loyaliteitsprogramma’s deelnemen aangeven er profijt van te hebben en er gebruik van te maken.

Nadruk op Centennials
De groep van de Centennials is de nieuwe generatie en bestaat uit consumenten die in 1998 of later zijn geboren. Het is de snelst groeiende generatie van het moment. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld bestaat 20% van de bevolking uit Centennials. Juist in deze groep lijkt voor bedrijven de loyaliteit voor het grijpen te liggen. Tenminste, als je weet hoe je ze moet benaderen.

Aanbeveling
Dat aanbeveling belangrijk is in de loyaliteit is duidelijk. Mond-tot-mond reclame, sociale media, blogs en forums. Deze trend zal in 2016 van zeer groot belang blijven.

Liefdadigheid
Bedrijven die ergens voor staan, dat vinden consumenten steeds belangrijker. Ook in 2016 zullen vooral bedrijven die zich inzetten voor of zich verbinden aan een goed doel de loyaliteit van consumenten makkelijker kunnen winnen.

Multichannel
Consumenten verwachten steeds meer interactie en niet alleen via één kanaal, maar via verschillende kanalen. Ze willen (h)erkent worden. Voor bedrijven is het dan ook zaak om klantdata te verzamelen en aan elkaar te koppelen via verschillende kanalen om zo op een goede manier de interactie met de klant aan te gaan.

Coalitieprogramma’s
Klanten verwachten steeds meer van een loyaliteitsprogramma, met alleen korting op uw eigen producten komt u er vaak niet meer. Hoe meer variatie en keus een loyaliteitsprogramma biedt, hoe tevredener de klant is. Coalitieprogramma’s – een samenwerking van verschillende bedrijven of merken – is een manier om dit te bieden.

Lifestyle marketing
Consumenten geven de voorkeur aan producten die passen bij hun lifestyle en behoeften. Steeds meer bedrijven richten daarom hun marketing op specifieke lifestyle doelen of gewoonten van consumenten zoals gezondheid, voeding en sportiviteit om zo de loyaliteit van de consument te winnen.

Personalisatie
Consumenten worden overspoelt met informatie, aanbiedingen en allerlei vormen van content. Bedrijven zullen zich moeten onderscheiden om de consument nog te kunnen raken. Personalisatie blijft hierbij de sleutel. En dan niet alleen de juiste naam boven de mail, maar gerichte content die de consument echt het gevoel geeft dat het bedrijf met hem of haar communiceert.

Conclusie
Om de consument actief en loyaal te houden zullen bedrijven in 2016 verder moeten kijken dan aanbiedingen en kortingen. De sleutel tot succes is het op de juiste manier verzamelen én gebruiken van data om zo de consument te (h)erkennen op een emotioneel vlak. Bedrijven zullen klanten meer moeten betrekken en dit op innovatieve en flexibele manier moeten doen om zo de loyaliteit van de klanten te winnen en te behouden. Genoeg te doen dus voor de marketeer in 2016!

 

Het volledige onderzoek vind je hier.